Leadgenerering kan afhjælpes frustrerende afbrydelser - Vi har alle prøvet det. Vi er endelig kommet hjem efter en lang dag og har bare lyst til at slappe af – og så ringer telefonen. ”Må jeg tale med Morten Jensen? Det drejer sig om dine avisvaner.” Frustrerende afbrydelser som denne kan afhjælpes ved leadgenerering, som kan sikre din virksomhed fra at blive det opkald, som mange helst vil være fri for.
Hvad er leadgenerering?
Lad os starte med at forklare, hvad leadgenerering er, ved at forklare det grundlæggende. Et lead er en person, der har vist interesse i din virksomheds produkt eller service, på den ene eller den anden måde.
Som kunde vil man altså høre fra en virksomhed eller organisation, man allerede har åbnet kommunikation med, i stedet for at få et tilfældigt opkald fra en person, der har købt ens kontaktoplysninger.
For eksempel har man måske taget en online-undersøgelse for at lære mere om, hvordan man tager sig af sin bil. Hvis man derefter fik en e-mail fra det autofirma, der stod bag undersøgelsen, ville det være langt mere relevant, end hvis de havde lige ringet til en ud af det blå.
Leadgenerering giver desuden mening fra et forretningsmæssigt synspunkt, da autoselskabets oplysninger om den potentielle kunde nu vil kunne hjælpe dem til personliggøre opkaldet, og opfylde de eksisterende behov for kunden.
Leadgenerering: En proces
Leadgenerering er en proces, hvor du tiltrækker og konverterer fremmede til at blive et lead.
For at sige det på en anden måde er leadgenerering at finde unikke måder at tiltrække folk til din virksomhed. Du skal gøre dem naturligt interesseret i dit selskab, så de til sidst varmer op og helt sikkert vil høre mere fra dig.
Leadgenerering er altså at tiltrække potentielle kunder til din virksomhed og lede dem hen imod et køb.
Hvorfor har du brug for leadgenerering?
Ved at vise en uopfordret interesse i din virksomhed er det kunderne, der indleder forholdet til dig i stedet for, at du og din virksomhed indleder forholdet til dem. Det gør det nemmere og mere naturligt for dem at ville købe fra dig en gang i fremtiden.
Inden for de større markedsføringsmetoder kommer leadgenerering i anden fase. Det sker, efter at du har tiltrukket et publikum, og er klar til rent faktisk at konvertere disse besøgende til leads til dit salgsteam.
Man kan stille det op sådan:
Din virksomhed skal: Tiltrække → Konvertere → Lukke salg
Din kundes rejse: Fremmed → Besøgende → Lead → Kunde
Hvorfor er leadgenerering vigtigt?
Leadgenerering er vigtigt, da købsprocessen har ændret sig og marketingsfolk derfor er nødt til at finde nye måder at nå købere og blive hørt gennem støjen. I stedet for at finde kunder gennem et hav af reklamer og e-mails, skal marketingsfolk nu fokusere på at blive fundet og lære at opbygge vedvarende relationer med købere.
Med nutidens teknologi er det blevet langt nemmere for alle mennesker at søge informationer selv. De behøver derfor ikke længere vente på at blive kontaktet af en sælger, men kan i stedet finde mange af de oplysninger på nettet, de har behov for.
Det er derfor yderst gavnligt at oprette en solid leadgenereringsstrategi, som vil hjælpe dig med at opbygge tillid og fange interessen hos din kunde, før de selv er parate til at tage kontakt.