Du er her

Mødebooking – ja, hvorfor ikke?

Skrevet af Oldenburg Kategori

Det, der fascinerer mig mest ved mit arbejde er, når jeg hver dag kan se, at den hjælp jeg tilbyder virksomheder, bl.a. at skaffe flere kunder, effektiviserer tiden hos konsulenterne via mødebooking, at disse råd bliver omsat i konkret handling, der virkelig skaffer nye kunder, og bedre tal på bundlinien hos den enkelte virksomhed.

 

I Oldenburg Consulting, hvor jeg slår mine folder, arbejder vi bl.a. med mødebooking og leadgenerering. I en tæt dialog med kunden afdækker jeg deres behov og interesser og skaber efterfølgende kun kontakt til de emner, hvor der er en reel forretningsmulighed for begge parter. Konsulenter og rådgivere får derigennem frigjort tid til bedre planlægning, og til afholdese af kundemøder.

 

Dette har jeg beskæftiget mig med i de sidste 8 år, deraf de 6 som selvstændig. Jeg bliver fra tid til anden hyret ind hos kollegaer i branchen, hvor jeg bl.a. sidder med ”tunge” opgaver inden for stort set alt, men specielt indenfor IT og relaterede brancher. De segmenter der berøres her, er hvad vi kalder Top-1000. Det er de tunge drenge, der bliver kontaktet på den helt ”Gammeldags facon”. Det er de største koncerner i landet og de har det hele, men bliver i dialogen alligevel interesseret, og det er netop min pointe, i samtalen, der viser du hvad du kan og vil.

 

Mødebooking er i starten, for den nye mand/ kvinde, ikke en dans på roser. Det er som at køre en Tour de France, op ad bakke langt hen ad vejen, og når mødet kommer i hus, så kan man slet ikke få armene ned, specielt ikke når det er en af landets større banker, eller anden stor virksomhed, der har givet accept til et personligt møde. Men tro nu endelig ikke, at bare fordi det er store virksomheder, så er det nemmere - det er det ikke. Oldenburg Consulting arbejder med et bredt spektrum af virksomheder, mindre, mellemstore og de helt store, og sådan skal det være da de alle har et behov for nye kunder, ny tilgang af ordrer og ikke mindst at få udvidet deres netværk gennem de sociale medier.  

 

Nu skrives der for tiden rigtig meget om Social Selling og at vi alle skal forberede os på fremtiden i forhold til at kunne genere nye kunder, at blive set i de rigtige medier og at fremstå troværdige, tillidsskabende og sympatiske. Et eller andet sted har vi jo altid skullet dette, hvis vi vel at mærke var interesseret i at få nye kunder i butikken. Set i det lys er der ikke noget nyt under solen. Der, hvor forandringen helt tydeligt begynder at stikke sin næse frem, er den måde vi vil komme til at skulle ændre adfærd i forhold til at blive set, at blive kontaktet og at få skabt kontakt på.  

 

Al dette skrives der i stor stil om af dygtige folk, så jeg vil kun ganske let berøre dette emne, blot henvise til Youtube, LinkedIn og Facebook, der svømmer over med rigtig kvalificeret information om dette emne.

 

 

Men et eller andet sted hænger mødebooking og Slow Selling alligevel sammen. Det hævdes, at mødebooking er lidt på vej ud, at al kontakt fremover sker via netværket og at konsulenter og rådgivere skal få bragt sig selv i omdrejninger, jo før jo bedre, hvis de vil være på forkant med fremtiden. Jeg plæderer ikke for noget man kunne kalde: Tilbage til fremtiden/fortiden. Det er snarere et både/og, hvor kombinationen af de to værktøjer smelter sammen. Og hvorfor nu det?

 

Jo, for virkeligheden viser jo fra de analyser der allerede foreligger og det er med stor tydelighed, at det er gennem netværket, at man fremover vil få kontakt, henvisninger og opgaver. Bøtten er altså ved at vende langsomt, men jeg vil vove den påstand, at den mest proaktive måde du kommer i forbindelse med en virksomhed på, er ved at skabe et møde, eller et telefonmøde, som jeg personligt oplever som en mødeform, der for begge parter er nemmere at tiltræde. Ikke de store forberedelser; vi aftaler et tidspunkt og de to eksperter får så muligheden for at udveksle viden og for at se om der er basis for et regulært møde senere. De fleste telefonmøder fører til et rigtigt møde senere og i mange tilfælde til en ordre.

 

Sælgerne fremover, det ved vi jo, bliver senere og senere inddraget i processen, al den stund at virksomhederne ved hvad de vil, og at prisen er blevet et af de store parametre, at der passes godt på pengene og at argumenter­ne skal være i orden inden der investeres. Kunderne er så at sige længere i deres købsprocesser, når de taler med sælgeren. De indhenter selv viden om produkter og leverandører. De kender deres behov og først når de i gennemsnit er halvt igennem hele deres egen købsproces, involverer de poten­tielle leverandører.

 

Kort sagt, salgsorganisationerne skal forstå, at den personlige kontakt har fået det vanskelige­re og at de sociale medier, og kundernes egne behovsafdækning, driver mere. Så hvordan skal sælgerne så få skabt værdi? De bliver nødt til at komme med nye perspekti­ver og viden og positivt udfordre kundernes viden. Ikke blot at udfordre, men også for at gøre en forskel. Uden den forskel er der kun prisen tilbage. Nu er vi ved at bevæge os over i selve salget, metoder, teknikker m.m. Det vil jeg berøre en anden god gang.

 

Jeg må derfor konkludere, at tingene forandrer sig gradvist hurtigere og hurtigere, så forbered dig på nye måder i din approach til kunderne, men også til hvordan du selv fremstår i forhold til dem du gerne vil møde, altså din synlighed i de sociale medier. Der kan skrives så meget om dette emne lige nu, og det bliver der også. Her i Oldenburg Consulting har vi taget udviklingen til os langsomt men sikkert, samtidig med at vi fortsætter vores mødebooking i stor stil, fordi det er vi gode til, og fordi der er et stort behov derude for at få sparket døren ind lige nu. Og hvad med dig, ja dig – hvad siger du? Er du i tvivl, så giv mig et ring og lad os tage en uforpligtende snak – ja, et godt råd koster ikke noget, men kan på sigt gøre hele forskellen.

 

De bedste sommerhilsner til alle

Jan Oscar Oldenburg

Oldenburg Consulting

Kløverprisvej 10B,

2650 Hvidovre

Tlf. +45-20629008

www.oldenburgconsulting.dk

info@oldenburgconsulting.dk

F.A.Q

Vi sørger for at følge op på produktpræsentationer, messearrangementer og invitationer til seminarer. Læs mere her.
Skab interesse omkring dine produkter og ydelser igennem lead generering. Læs mere om lead generering her.
Kundedatabsen er et hvert firmas vigtigste værktøj. Vi sikre, at du får de bedste lister til dine telemarketings opgaver. Læs mere her.
Mødebooking er en af vores spidskompetencer. Vi booker møderne… Du lavet salget! Læs mere om mødebooking her.
Las os hjælpe dig med kontaktopkald, så du får frigivet tid til de væsentlige ting i salgsafdelingen. Læs mere her.
Lad os hjælpe dig med at vokse, spare penge og forbedre konkurrenceevne. Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Oldenburg Consulting

Vi er specialister inden for telemarketing, heriblandt mødebooking og leadgenerering og har været på banen siden 2010.

 

Seneste nyheder

Det, der fascinerer mig mest ved mit arbejde er, når jeg hver dag kan

Leadgenerering kan afhjælpes frustrerende afbrydelser - Vi har alle prøvet det.

Vi søger en ambitiøs og løsningsorienteret freelance-telemarketingssælger - Er det dig? Er du rutineret med telefonen, og fortrolig med konceptpræs

Vil du blive bedre til at sælge over telefonen? Så skal du stoppe med at sælge og i stedet hjælpe dine kunder med at købe i stedet.

Har du samlet telemarketing in house? Har du overvejet, at outsource?

Vil du også gerne blive bedre til at sælge over telefonen?

Her gik du sikkert og troede, at mandag var den bedste salgsdag, men der har du taget fejl!